UA-61115846-1

Kintlévőségkezelés - Adminworld

Társasházi kintlévőségkezelés

Minden társasházban vannak olyanok, akik nem fizetik a közös költséget vagy egy a társasház által előirányzott egyéb szolgáltatásokat, díjakat.

Ki nem hallotta volna a közgyűlésen, hogy melyik lakás mekkora összeggel tartozik.

Sok esetben találkoztunk olyan esettel, amikor már 10-15 hónapja nem fizet semmit egy tulajdonos és még semmit nem tett a közös képviselet.

A társasházi kintlévőségkezelés az egyik leginkább utált és leginkább elkerült feladata a közös képviselőnek. Mégis ez a munka az amely összetartja a teljes közös képviseleti munkát. Miért?

A közös képviselő keres, számolt, tervez, előkészít és megpróbálja végrehajtani a feladatokat. Azonban hiába minden előkészítés, tervezés ha nem fizetik a tulajdonosok a közös költséget és egyéb kötelezettségeiket, így nem pénz híján nem tudja a közös képviselő végrehajtani a költségvetést, a terveket.

A társasházi kintlévőségkezelés, társasházi adósságkezelés lényeges eleme, hogy a nem fizető tulajdonosoktól beszedje a tartozásukat.

Tapasztalatunk szerint nagyon kevesen végzik jól a társasházi kintlévőségkezelést.

Az esetek egy részében egyszerűen nem foglalkoznak a kintlévőségekkel, vagy csak a már nagyon kirívó ügyekkel foglalkoznak. Sajnos ez nagyon rossz, mivel a nagy adósságokból sokkal nehezebb kilábalnia az adósnak, mint amikor csak néhány havi közös költséggel tartozott.

A másik gyakori probléma, hogy mechanikusan használják a jelzálogjog bejegyzés, felszólító levél, fizetési meghagyás, per, végrehajtás lehetőségeket. Ez ugyan sokkal jobb mintha nem csinálna semmit a közös képviselő, azonban ez nem a leghatékonyabb a társasház szempontjából. A szabályok mechanikus alkalmazása általában nem illeszkedik az élet által előidézett élethelyzetekhez és sokszor inkább ellenállást szít, mint együttműködésre sarkall.

A társasházi kintlévőségkezelés során az adósokkal és körülményeikkel aktívan foglalkozni kell. Egyes adósok nem az adósságkezelésre agresszivitással felelnek, mások magukba fordulnak. Vannak akik ígérnek, teljesítenek és vannak akik ígérgetnek, időt húznak.

A társasházi kintlévőségkezelés során fel kell mérni azt, hogy az adós tulajdonos milyen típusú adós. Valóban szeretne teljesíteni vagy csak időt húz. Ha szeretne teljesíteni, akkor mi az oka annak, hogy miért nem teljesített? Átmeneti vagy tartós gondok. Van-e, lesz-e reális lehetősége arra, hogy teljesítsen?

A társasházi kintlévőségkezelés egyik legérdekesebb része az, hogy a tulajdonos általában nem azért nem fizet, mert nem tud fizetni.

Az adósságot felhalmozó társasházi tulajdonosok jelentős része elégedetlenségének ad hangot azzal, hogy nem fizeti a kötelezettségeit. Mondhatjuk azt, hogy a közös költség nem fizetésével bünteti a társasházat. Általában a közös képviselővel, vagy munkájával nem elégedettek. Így az a helyzet áll elő, hogy a közös képviselő munkájával elégedetlen tulajdonos nem fizeti a közös költséget, majd ez az küldi a felszólító leveleket és irányítja a végrehajtást, akinek a munkájával elégedetlen. Ez általában csak ront a helyzeten és nem megoldja azt.

Ha mindent felmért a kintlévőségkezelő, akkor kell döntenie, hogy van-e lehetőség egy megállapodásra vagy jogi útra kell terelni az ügyet.

A megállapodás általában sokkal hatékonyabb, gyorsabb, olcsóbb és kevesebb sérelmet okoz. Mivel a közös képviselő célja, hogy a társasház minél hamarabb és minél kevesebb költség megelőlegezésével jusson hozzá a kintlévőségekhez, ezért még akkor is jó választás a legolcsóbb megoldást választani, ha a a költségeket végül az adós tulajdonosnak kell megfizetni.

Tapasztalatunk szerint az esetek legnagyobb részében, ha félreértésről vagy elégedetlenségből nem fizető tulajdonosok gyorsan kiegyenlítik tartozásukat, míg a maradék esetekben a társasház számára a végrehajtásnál kedvezőbb megállapodást tudunk kötni. Igazából csak azokkal nem lehet a végrehajtásnál kedvezőbb megoldást találni, akik nem hajlandóak semmilyen formában kommunikálni.